Page 10 - lemontzis-agParaskevi
P. 10

(Ιω. 14,21). Και επαναβεβαιώνει: “ὁ μὴ ἀγαπῶν με τοὺς λόγους μου
                   οὐ τηρεῖ” (Ιω. 14,24)» .
                                              28
                          Ο  μακαριστός  π.Ιωάννης  Ρωμανίδης  επισημαίνει  ότι
                   σύμφωνα  με  την  Ορθόδοξη  Θεολογία  δεν  μπορεί  ο  άνθρωπος
                   απότομα,  όπως  πιστεύουν  οι  προτεσταντικές  αιρέσεις,                 να  γίνει
                   τέλειος  σεσωσμένος  χριστιανός  μέσω  κάποιας  συναισθηματικής
                   αποφάσεως περί πίστεως και συμμορφώσεως προς κάποια γενική
                   ιδέα  περί  αγάπης.  Χρειάζεται  άσκηση,  δοκιμασία  και  αγώνας
                   εναντίον των μεθοδειών του διαβόλου . Αυτό λοιπόν έπραξε και η
                                                                  29
                   Αγία  Παρασκευή.  Δεν  ήταν  μόνο  στα  λόγια  πιστή  αλλά  την
                   εξέφραζε  μέσω  της  άσκησης  της  αρετής,    «πίστις  δι᾽  ἀγάπης
                   ἐνεργουμένη»,  (Γαλ.5,6)  υπακούοντας  στην  προτροπή  του  απ.
                   Πέτρου:  «ἐπιχορηγήσατε  ἐν  τῇ  πίστει  ὑμῶν  τὴν  ἀρετήν»
                   (Β΄Πέτρ.1,5). Εξίσου μας διδάσκει ο Ιερός  Χρυσόστομος: «Ἄρα οὐ
                   τοῦτο  πίστεως,  τὸ  ὁμολογίᾳ  μόνον  πιστεύειν  ἀλλὰ  καὶ  τὸ  ἔργα
                   ἐπιδείκνυσθαι  ἄξια» ,  δηλαδή  δεν  είναι  ένδειξη  πίστεως  απλά  η
                                            30
                   ομολογία για το Χριστό αλλά και το να πράττεις έργα                   αντίστοιχα
                   τηρώντας τις εντολές Του.

                          Η    φράση λοιπόν «την ὁμώνυμόν σου πίστιν» καταδεικνύει
                   ότι   πίστη  σημαίνει  αγώνας  και  άσκηση  για  την  αρετή,  αποτελεί
                   έμπρακτη  ομολογία           διότι  «ἡ  πίστις  χωρὶς  τῶν  ἔργων  νεκρά
                   ἐστι»(Ιακ.2,26).  Σημαίνει         παρασκευάζω-προετοιμάζω  τον  εαυτό
                   μου, δια της τηρήσεως των εντολών, να λάβει τη Χάρη του Θεού και
                   να εισέλθει στη Βασιλεία του Θεού. Η χριστιανική πίστη δεν έχει μια
                   στατική έννοια, δηλαδή αποδέχομαι απλώς μια ιδεολογία, διότι «τί
                   τὸ  ὄφελος,  ἀδελφοί  μου,  ἐὰν  πίστιν  λέγῃ  τις  ἔχειν,  ἔργα  δὲ  μὴ
                   ἔχῃ;» (Ιακ.2,14) αλλά  έχει δυναμική έννοια, το να ομολογήσω την
                   πίστη μου στον Χριστό με τις πράξεις μου  σύμφωνα με την υπόδειξη
                   του απ. Παύλου προς τον Τιμόθεο: «ἀγωνίζου τὸν καλὸν ἀγῶνα τῆς
                   πίστεως·  ἐπιλαβοῦ  τῆς  αἰωνίου  ζωῆς,  εἰς  ἣν  καὶ  ἐκλήθης  καὶ
                   ὡμολόγησας          τὴν      καλὴν      ὁμολογίαν         ἐνώπιον       πολλῶν»
                   (Α΄Τιμ.6,12).Ουσιαστικά  η  φράση  «τήν  ὁμώνυμόν  σου  πίστιν»
                   εμπερικλείει όλο το περιεχόμενο της «εν Χριστώ ζωής».

                          Ο υμνογράφος         μάς λέγει ότι έλαβε από το Θεό η Αγία δια
                   κλήρου,      «κεκλήρωσαι»,  να  έχει  ως  κατοικία  την  ομώνυμον  με
                   αυτήν     πίστη.    Η  λέξη  κλήρος  έχει      τόσο  την  έννοια  του  λαχνού




                   28 Το απαραίτητο της άσκησης, στο https://www.pemptousia.gr/2019/07/to-
                   aparetito-tis-askisis/
                   29  Βλ.Το προπατορικόν αμάρτημα, Αθήνα 1989,σελ. 115.
                   30 Ὑπόμνημα εἰς τήν πρός Τιμόθεον ἐπιστολή πρώτην, PG  62, 571.





                                                                                                    10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15