Page 8 - lemontzis-agParaskevi
P. 8

καρποφορήσει .  Αυτό  προϋποθέτει  αδιάπτωτο  αγώνα  κατά  των
                                     21
                   παθών  και  ταυτόχρονη  εργασία  για  τη  φύλαξη  των  ευαγγελικών
                   αρετών,  όπως  τονίζει  ο  μακαριστός  π.Μιχαήλ  Καρδαμάκης .  Η
                                                                                                22
                   φράση  λοιπόν  «τὴν  σπουδήν  σου  τῇ  κλήσει  κατάλληλον
                   ἐργασαμένη»  έχει  το  ίδιο  περιεχόμενο  με  την  προτροπή  του  απ.
                   Πέτρου  προς  τους  πιστούς:  «διὸ  μᾶλλον,  ἀδελφοί,  σπουδάσατε
                   βεβαίαν  ὑμῶν  τὴν  κλῆσιν  καὶ  ἐκλογὴν  ποιεῖσθαι·  ταῦτα  γὰρ
                   ποιοῦντες  οὐ  μὴ  πταίσητέ  ποτε.                    οὕτω  γὰρ  πλουσίως
                   ἐπιχορηγηθήσεται  ὑμῖν  ἡ  εἴσοδος  εἰς  τὴν  αἰώνιον  βασιλείαν  τοῦ
                   Κυρίου  ἡμῶν  καὶ  σωτῆρος  ᾿Ιησοῦ  Χριστοῦ»(Β΄Πέτρ.1,10-11),  και
                   δηλώνει  τη  συγκατάθεση  της  Αγίας              στη  θεϊκή  κλήση  δια  της
                   ασκήσεως  και της τήρησης των εντολών. Και όλα αυτά τα έπραξε
                   με  τον  κατάλληλο    και  ενδεδειγμένο  τρόπο,  με  ταπείνωση  και
                   αγάπη,     διότι  η  άσκηση  των  αρετών  όταν  δεν  πραγματοποιείται
                   σύμφωνα με τις ευαγγελικές επιταγές δεν είναι ευάρεστη στο Θεό:
                   «ἐὰν δὲ καὶ ἀθλῇ τις, οὐ στεφανοῦται ἐὰν μὴ νομίμως ἀθλήσῃ» (Β' Τιμ.
                   2,5).  Άλλωστε  και  ο  Φαρισαίος  της  παραβολής  (Λουκ.18,1-14)
                   κοπίαζε να τηρήσει τις εντολές του Θεού  όμως το κίνητρό του ήταν
                   η ανθρωπαρέσκεια και γι’  αυτό δεν δικαιώθηκε.

                          Μπορούμε  να  αποδώσουμε  στη  νεοελληνική  γλώσσα  το
                   πρώτο μέρος του ύμνου ως εξής: Επαξίως Παρασκευή φέρεις αυτό
                   το όνομα (φερώνυμε) διότι πράγματι παρασκεύασες-προετοίμασες
                   τον  εαυτό  σου  για  το  μαρτύριο  και          τη  Βασιλεία  των  Ουρανών,
                   εργαζομένη        με  προθυμία  και  αφοσίωση  (τήν  σπουδήν  σου….
                   ἐργασαμένη) δια της ασκήσεως και της εργασίας των ευαγγελικών
                   εντολών  για να ανταποκριθείς  στο κάλεσμα του Θεού για σωτηρία
                   (τῇ κλήσει)  με το πλέον ενδεδειγμένο τρόπο (κατάλληλον).

                          Στο  β΄μέρος:  «τὴν  ὁμώνυμόν  σου  πίστιν  εἰς  κατοικίαν
                   κεκλήρωσαι, Παρασκευὴ ἀθληφόρε», κυρίαρχη θέση κατέχει η λέξη
                   «κεκλήρωσαι»  που  αποτελεί και  την άμεση  συνέπεια  στη  φράση
                   «τὴν σπουδήν σου τῇ κλήσει κατάλληλον ἐργασαμένη» και  δηλώνει
                   αυτό που έλαβε η Αγία ως δωρεά – κληρονομία από το Θεό εξαιτίας
                   αυτής  της  σπουδής  και  προθυμίας  που  επέδειξε.  Το  ρήμα
                   «κληροῦμαι» με αντικείμενο σε αιτιατική σημαίνει λαμβάνω κάτι
                   δια κλήρου  και ο υμνογράφος λέγει ότι η Αγία έλαβε δια κλήρου,
                                 23
                   ως νόμιμη κληρονόμος, την ομώνυμον με αυτήν  πίστη ως κατοικία.
                   Τι σημαίνει όμως η φράση «τὴν ὁμώνυμόν σου πίστιν»;





                   21  Δ. Τσάμη, Εισαγωγή στην Πατερική Σκέψη, Θεσσαλονίκη 1990, σελ. 475.
                   22  Κεφάλαια κατανυκτικά, Αθήνα 1988, σελ.19.
                   23  Μέγα Λεξικόν, ο.π.,v.B, σελ.729.





                                                                                                     8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13