Page 5 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 5

γιὰ τὶς θρησκευτικὲς ἀλήθειες ποὺ συλλαμβάνει ὁ περιορισμέ-

                   νος καὶ κτιστὸς ἀνθρώπινος νοῦς.



                          Οἱ χριστιανικὲς ἀλήθειες  διαφέρουν οὐσιαστικὰ ἀπὸ τὶς

                   ἐπιστημονικὲς καὶ τὶς θρησκευτικές. Εἶναι ἀλήθειες ποὺ   ἔχουν


                   ἄκτιστη  προέλευση·  ἀλήθειες  ποὺ  πηγάζουν  ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ

                   ἔχουν ὑποστατικὸ χαρακτήρα. Εἶναι ἀλήθειες ζωῆς. Βρίσκονται


                   στὸ  πρόσωπο,  ἀποκαλύπτονται  καὶ  μετέχονται μὲ  προσωπικὴ

                   σχέση καὶ κοινωνία. Προσφέρονται ὡς ἄκτιστη δωρεά, ποὺ δὲν


                   συγκρούεται οὔτε εἶναι δυνατὸ νὰ συγκρουσθεῖ μὲ τὴν ἀληθινὴ

                   ἐπιστήμη, γιατὶ ἔχουν διαφορετικὴ φύση καὶ κινοῦνται στὸ ἐπί-


                   πεδο τῆς ἐλευθερίας τοῦ προσώπου. Οἱ ἀλήθειες αὐτὲς ὑποστα-

                   σιάζονται στὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ, τοῦ σαρκωθέντος Λόγου,


                   καὶ  ἀποκαλύπτονται  μέ  τήν  χάρη  τοῦ  Ἁγίου  Πνεύματος·  τοῦ

                   Πνεύματος τῆς ἐλευθερίας ποὺ πνέει ὅπου θέλει .
                                                                                  4


                          Ταυτόχρονα ὅμως οἱ χριστιανικὲς ἀλήθειες ἔχουν καὶ τὸ

                   κτιστὸ ἔνδυμά  τους, ποὺ  εἶναι  πάντοτε ἀτελὲς  καὶ σχετικὸ  μὲ


                   τὸν ἄνθρωπο καὶ τὴν ἐποχή του. Τὸ ἔνδυμα αὐτὸ ἀδυνατεῖ ἀπὸ

                   τὴν φύση του νὰ περικλείσει τὸ ἄκτιστο περιεχόμενό τους. Γι’


                   αὐτὸ  καὶ ἡ ὀρθόδοξη θεολογία ἔχει ἀποφατικὸ χαρακτήρα. Δὲν

                   ἐξαντλεῖ μὲ τὶς διατυπώσεις καὶ τοὺς ὁρισμούς της τὴν ἀλήθεια


                   τῆς θεογνωσίας, ἀλλὰ τὴν περιγράφει καὶ κατευθύνει συμβολι-



                          4. Βλ. Ἰω. 3,8.


                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10