Page 9 - mantzaridis-theologiaepistimi
P. 9

Ἀλλὰ καὶ ἡ ἴδια ἡ ἐπιστημονικὴ ἔρευνα ἔχει τὶς ἀπαρχές

                   της στὰ μοναστήρια τῆς Δύσεως, ὅπου μοναχοὶ ἐρευνοῦσαν τὰ


                   μυστικὰ καὶ τοὺς νόμους τῆς φύσεως, γιὰ νὰ γνωρίσουν καλύ-

                   τερα τὸν Θεό. Ἡ συνένωση ὅμως, καὶ πολὺ περισσότερο ἡ ταύ-


                   τιση  τῶν  δύο  ἐπιπέδων  τῆς  γνώσεως,  τοῦ  ἐπιστημονικοῦ  καὶ

                   τοῦ θεολογικοῦ, ποὺ καλλιεργήθηκε πάλι μέσα στοὺς κόλπους


                   τοῦ δυτικοῦ μοναχισμοῦ, εἶχε τραγικὲς συνέπειες. Κάθε ἀμφι-

                   σβήτηση τοῦ κτιστοῦ θρησκευτικοῦ κοσμοειδώλου ἀντιμετωπι-


                   ζόταν ὡς αἵρεση καὶ καταδικαζόταν ἀπὸ τὴν Ἱερά Ἐξέταση μὲ


                   περιορισμούς, ποικίλα βασανιστήρια ἢ καὶ μὲ τὸν διὰ πυρᾶς θά-

                   νατο. Ἔτσι δημιουργήθηκε χωρὶς οὐσιαστικὴ αἰτία μία ὀξύτατη


                   σύγκρουση μεταξὺ θεολογίας καὶ ἐπιστήμης, ἡ ὁποία εὐτυχῶς

                   ἀμβλύνθηκε στὴν ἐποχή μας.


                          Ἡ  σύγκρουση  αὐτὴ  ἔχει  τὶς  ρίζες  της  στὴν  θρησκειοποί-


                   ηση τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ τὴν ἐφαρμογὴ κοινῆς μεθοδολογίας


                   στὴν  ἐπιστήμη  καὶ  τὴν  θεολογία.  Ἡ  κοινὴ  αὐτὴ  μεθοδολογία

                   φαλκιδεύει καὶ τὴν ἐπιστήμη καὶ τὴν θεολογία. Ἔτσι, ἐνῶ ἡ ἐπι-


                   στήμη  ἀποκλείει         κάθε  δυνατότητα  ἀποδεσμεύσεως  ἀπὸ  τὴν

                   κτιστὴ ἐγκοσμιότητα, ἡ θεολογία στερεῖται τὴν πολύτιμη συμ-


                   βολὴ  τῆς  ἐπιστήμης  ὡς  εἰσαγωγικῆς  ὁδοῦ  καὶ  συμβολικοῦ

                   μέσου ἀναγωγῆς πρὸς τὴν ὑπερβατικὴ πραγματικότητα.









                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14