Page 12 - Περί Νήψεως
P. 12

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 20 /  Περί Νήψεως / 09 Απριλίου 2014                                                                              www.pemptousia.gr




         έχει όμως σίγουρα την αίσθηση καρδιακών θείων        ο ορθολογισμός είναι η αιτία δημιουργίας των
         βιωμάτων.                                            παντοειδών αιρέσεων.

         Η ένωση του κτιστού ανθρώπου με τον άκτιστο          Παράλληλα τα θρησκευτικοφιλοσοφικά συστή-
         Θεό διαμέσου της νοεράς ενέργειας στην καρ-          ματα Ασιατικής προελεύσεως εκφράζοντας την
         διά του ανθρώπου δεν μπορεί να γίνει χωρίς την       πίστη τους σε ένα απρόσωπο θεό προσφέρουν
         Χάρη  του  Θεού.  Ούτε  την  ύπαρξη  της  νοεράς     στους οπαδούς τους, διαμέσου της ασκητικής
         ενέργειας μπορεί να αντιληφθεί ο άνθρωπος χω-        τους, την  εύρεση της  ύψιστης διανοητικής κα-
         ρίς την ενέργεια της θείας Χάριτος[21]. Μπορού-      ταστάσεως, που πολλοί την ονομάζουν νοητική
         με να πούμε ότι η νοερά ενέργεια αποτελεί τον        στάση η κατάσταση και που οδηγεί τον άνθρω-
         δείκτη ευρέσεως της Χάριτος του Θεού[22]. Αυ-        πο στην αυτοπραγμάτωση, στην αυτοθέωση. Οι
         τός που μετέχει, κοινωνεί με την άκτιστη θεοποιό     πνευματικές εμπειρίες που προσφέρουν αυτές οι
         ενέργεια, γνωρίζει εμπειρικά την νοερά ενέργεια      ομάδες και δελεάζουν όσους δεν έχουν βιώσει
         της ψυχής του μέσα στην καρδιά του κατά την          την Θεία Χάρη μέσα στην Εκκλησία του Χριστού
         προσευχή[23].                                        στηρίζονται σε ψυχοτεχνικές μεθόδους και στην
                                                              μεγαλύτερη αξιοποίηση της διανοίας, που θα
         Θα πρέπει να τονίσουμε ότι η λογική ενέργεια         τους οδηγήσει σε αυτές τις θείες δήθεν εμπει-
         του ανθρώπου, όταν θεωρείται ως αυθεντία στην        ρίες και οπτασίες. Η καρδιά αυτών παραμένει
         έρευνά της για το Άκτιστο, μπορεί να δημιουρ-        εμπαθής, και βέβαια δεν μπορεί να ανοίξει για
         γήσει πλάνη, που σχετίζεται με τρεις κατηγορίες      να γίνει η είσοδος της νοεράς ενέργειας και της
         ανθρώπων  και  έχει  αντίκτυπο  στην  πνευματική     Χάριτος του Θεού[31].
         τους ζωή.
                                                              Το τρίτο είδος πλάνης της λογικής σχετίζεται με
         Κατά το πρώτο είδος πλάνης η λογική εκτοπίζει        τους κατ’ όνομα Ορθοδόξους και είναι πιο δυσ-
         την πίστη. Ο άνθρωπος δεχόμενος ως μοναδική          διάκριτη. Γίνεται σε αυτούς που έχουν πιστέψει
         πραγματικότητα ο,τι του υπαγορεύει η λογική          στην  ύπαρξη  του  υπερφυσικού,  ακτίστου,  στην
         διαμέσου των φυσικών νόμων και ο,τι βιώνει ο         πραγματικότητα την υπέρ λόγον, αλλά εξαιτίας
         ίδιος από την κατ’ αίσθησιν ζωή δεν μπορεί να        του υπερτροφικού λογικού τους και των παθών
         δεχθεί τον σπόρο της πίστεως στην καρδιά του.        που κατοικούν “εν τόπω αγίω”[32], στην καρ-
         Δεν μπορεί να καταλάβει ότι υπάρχει γνώση και        διά τους, δεν έχουν επιτύχει ουσιαστική ένωση
         πραγματικότητα, η οποία είναι υπέρ λόγον, υπέρ       με αυτό το υπερφυσικό και άκτιστο που είναι
         αίσθησιν, υπέρ φύσιν. Γιατί όπως λέει ο Παλα-        ο Θεός. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν αυ-
         μάς μόνον η πίστη μπορεί να πλησιάσει και να         τοί που έχουν μία διανοητική σχέση με τον Θεό
         γίνει δεκτική της υπέρ λόγον αλήθειας[24].           επαναπαυόμενοι ότι γνωρίζουν τον Θεό. Είναι
                                                              αυτοί που μπορεί να έχουν εξωτερικά μια ηθική
         Η πλάνη που δημιουργεί η λογική και κατατάσ-         ζωή, αλλά ουσιαστικά δεν γνωρίζουν τι σημαίνει
         σεται στην δεύτερη κατηγορία σχετίζεται με αυ-       καθαρότητα καρδίας, ούτε έχουν γνωρίσει τον
         τούς που πιστεύουν στον Θεό, αλλά λανθασμένα.        εαυτό  τους  και  δυσπιστούν  στις  θαυματοποιΐες
         Αυτοί μπορεί να είναι η ετερόδοξοι χριστιανοί η      των Αγίων. Η είσοδος της νοεράς ενέργειας στην
         οποιοιδήποτε άλλοι θρησκεύοντες.                     καρδιά συντείνει στην ενοποίηση των δυνάμεων
                                                              της ψυχής και φανερώνει την καθαρότητα του
         Η θεολογία που έχει δημιουργηθεί από τους            νου[33] τονίζει ο Παλαμάς. Τότε ο άνθρωπος κα-
         ετεροδόξους χριστιανούς είναι νοησιαρχική, μη        θίσταται ικανός να δεχθεί τα θεία χαρίσματα,
         εμπειρική, δεν αποτελεί καρπό της Αποκαλύψε-         την διόραση, την προόραση[34].
         ως του Θεού. Ο θεός στον οποίο ανάγεται ο κτι-
         στός άνθρωπος με την λογική του κινείται πάντο-      Μπορεί κάποιοι να ομιλούν, να γράφουν περί
         τε στα όρια της κτιστότητας και είναι θεός που       Θεού, να θεολογούν, αλλά να μη γνωρίζουν
         τον κατασκευάζει ο ίδιος όπως τον θέλει[25].         εμπειρικά, βιωματικά Αυτόν[35]. Η αληθινή και
                                                              απλανής θεολογία απορρέει από την μέθεξη των
         Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ερμηνεύοντας την         ακτίστων θεοποιών ενεργειών, από την υπερφυ-
         αιτία των τόσο πολλών παρερμηνειών και αιρε-         σική αυτή ένωση «παρ’ ης μόνης εγγίνεται και το
         τικών δοξασιών του σχολαστικού[26] Βαρλαάμ           θεολογείν  ασφαλώς»[36].  Αν  η  θεολογία  παρα-
         λέει ότι με την λογική και την φυσική φιλοσοφία      μένει στο επίπεδο της διανοήσεως και δεν είναι
         προσπαθούσε να ερευνήσει τα υπέρ λόγον και           απόρροια της θεοπτίας, τονίζει ο άγιος Γρηγό-
         υπέρ φύσιν[27]. Στην Δύση από την εποχή του          ριος ότι μέγα χάσμα τις διαχωρίζει. Είναι σαν
         ιερού Αυγουστίνου[28] μέχρι και σήμερα κυρι-         να ομιλείς για κάτι που δεν έχεις δει, δεν έχεις
         αρχεί αυτός ο πειρασμός της λογικής στην θεολο-      αποκτήσει[37]. Ο χαρισματούχος θεολόγος έχει
         γία[29] και είναι υπεύθυνος για την εκκοσμίκευ-      ανεπτυγμένη στο έπακρο και την νοερά και την
         ση της Δυτικής Εκκλησίας[30]. Η λογικοκρατία,        λογική του ενέργεια.


         Σελίδα 12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17