Page 10 - karapanagiotis-sindoni
P. 10

αντικειμένου στις ακραίες συνθήκες. Κατά την καύση, συμβαίνει αφυδάτωση, παράγονται ελεύθερες
            ρίζες, άνθρακας και διάφορα άλλα προϊόντα.
                    Από την αρχή θεωρήθηκε ότι η καύση που θα μπορούσε πιθανόν να δημιουργήσει την εικόνα
            του ανθρώπινου σώματος στο ύφασμα, είναι αδύνατον να σχετίζεται με την πυρκαγιά του 1532 η
            οποία δημιούργησε ακραίες συνθήκες καταστροφής του αντικειμένου. Όμως καύση του λινού σε
            ήπιες συνθήκες και σε περιβάλλον οξυγόνου μπορεί, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πειραμάτων της
            ομάδας STURP, να δημιουργήσει περιοχές που να αποδίδουν ένα χρωματικό-αισθητικό αποτέλεσμα
            παρόμοιο  με  αυτό  της  εικόνας  της  Σινδόνης.  Ωστόσο  τα  προϊόντα  της  ήπιας  καύσης  έχουν  την
            ιδιότητα να φθορίζουν όταν διεγερθούν από υπεριώδες φως, ιδιότητα που δεν έχει η περιοχή του
            σώματος της Σινδόνης. Το αποτέλεσμα αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την απόρριψη της
            πιθανότητας η εικόνα να δημιουργήθηκε από ήπια καύση. Ωστόσο επειδή τα φαινόμενα της καύσης
            είναι  πολύπλοκα,  η  ομάδα  STURP  θεώρησε  ότι  τα  δεδομένα  δεν  είναι  επαρκή  για  την  πλήρη
            απόρριψη του σεναρίου της τοπικής ελεγχόμενης καύσης π.χ. μέσω επαφής του υφάσματος με ζεστό
            τρισδιάστατο άγαλμα, με ζεστή χαραγμένη επίπεδη πλάκα ή άλλο τρόπο.

            Αποτέλεσμα  3:  Η  εικόνα  του  ανθρώπινου  σώματος  μπορεί  να  είναι  αποτέλεσμα  τοπικής
            θέρμανσης της κυτταρίνης.
                                                                                                          ο
                    Σύμφωνα με την ομάδα STURP, θέρμανση του λινού σε μέτρια θερμοκρασία (125-150 C)
            μπορεί να επιφέρει αποχρωματισμό των ινών, παρόμοιο με αυτό που παρατηρείται στο εικονιζόμενο
            σώμα της Σινδόνης. Μάλιστα, η παρουσία οργανικών ενώσεων που εκκρίνονται από το ανθρώπινο
            σώμα φαίνεται να υποβοηθούν αυτόν τον αποχρωματισμό. Αν και τέτοιες οργανικές ενώσεις δεν
            ανιχνεύθηκαν στη Σινδόνη, η ομάδα STURP υποστήριξε ότι αυτές πιθανόν να έχουν καταστραφεί με
            την πάροδο του χρόνου. Η εναπόθεση των εκκρίσεων από το ανθρώπινο σώμα στο ύφασμα μπορεί
            να έγινε είτε με την εναπόθεση ατμών, είτε απευθείας μέσω της επαφής του νεκρού σώματος με το
            ύφασμα. Στη δεύτερη όμως περίπτωση, η οποία καταρχήν φαντάζει πιο πιθανή, θα ανέμενε κανείς η
            διαμορφούμενη  απεικόνιση  της  οπίσθιας  πλευράς  του  σώματος  να  είναι  πιο  έντονη  από  ό,τι  η
            εμπρόσθια, λόγω του βάρους του σώματος. Αυτό όμως δεν παρατηρείται στη Σινδόνη.
                    Για  την  ομάδα  STURP,  θέρμανση  της  κυτταρίνης  ως  μηχανισμός  δημιουργίας  της
            ανθρώπινης  απεικόνισης  στο  ύφασμα  είναι  ένα  πιθανό  σενάριο  και  επιπλέον  συμβατό  με  τον
            επιφανειακό αποχρωματισμό των ινών που παρατηρείται στη Σινδόνη.

            Αποτέλεσμα 4: Οι κηλίδες που παραπέμπουν σε αίμα είναι πράγματι αίμα.
                    Πιστοποιήθηκε  η  παρουσία  αίματος  στις  κηλίδες  που  παραπέμπουν  στα  μαρτύρια
            βασανισμού (ακάνθινο στεφάνι, μαστίγωμα) και στα καρφιά της σταύρωσης. Αυτή η ταυτοποίηση
            βασίστηκε  κυρίως  σε  παρατηρήσεις  που  έγιναν  με  το  οπτικό  μικροσκόπιο,  σε  αποτελέσματα
            μικροχημικών  δοκιμών  και  στο  συμπέρασμα  ότι  στις  κηλίδες  δεν  ανιχνεύθηκαν  χρωστικές,
            τουλάχιστον όχι σε μεγάλη συγκέντρωση, όπως ακριβώς και στο εικονιζόμενο σώμα (βλ. παραπάνω).
            Η  ταυτοποίηση  του  αίματος  ενισχύεται  και  από  δύο  ακόμη  αποτελέσματα:  σε  αντίθεση  με  την
            περιοχή  του  σώματος,  στις  κηλίδες  ανιχνεύθηκε  οργανική  ύλη  πρωτεϊνικής  φύσης.  Επίσης,  στις
            περιοχές των κηλίδων τα αποτελέσματα της φασματομετρίας XRF κατέδειξαν την παρουσία σιδήρου
            σε συγκέντρωση σαφώς μεγαλύτερη από αυτή που καταγράφηκε στην περιοχή του σώματος.




                                                                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15