Page 12 - Lemontzis_Theosofia
P. 12

θρησκείες ,        ο     Ιουδαϊκός        μυστικισμός        (Καμπαλά) ,          ο
                                                                                              45
                                44
                   Γνωστικισμός ,  ο Νεοπλατωνισμός , ο Χριστιανισμός, έτσι όπως
                                    46
                                                                47

                   44  Περισσότερα βλ. J., Godwin, Μυστηριακές θρησκείες του αρχαίου κόσμου,μτφ. Π.
                   Χιωτέλλη, Αθήνα 1996.
                   45 Καμπαλά ή Καμπάλα που σημαίνει   «παραλαβή/παράδοση», ονομάζεται η εβραϊκή
                   απόκρυφη  παράδοση  με  έντονο    μυστικιστικό  χαρακτήρα,  είναι  συγκρητιστικό
                   θρησκευτικό  σύστημα  που  περιλαμβάνει  στοιχεία  από  τον  Γνωστικισμό,  τον
                   Νεοπλατωνισμό,  τον  Χριστιανισμό  καθώς  και  έναν  συνδυασμό  μαγείας  και
                   μυστικισμού.  Η  Καμπαλά  χωρίζεται  σε  τρεις  τύπους: το  θεωρητικό, το  οποίο
                   ασχολείται  κυρίως  με  την  εσωτερική  διάσταση  της  πραγματικότητας:  τους
                   πνευματικούς κόσμους, τις ψυχές, τους αγγέλους, κ.α., τον υπερβατικό  διαλογισμό δια
                   του οποίου επιχειρεί κάποιος να φτάσει σε υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας  με τη χρήση
                   των διαφόρων ονομάτων του Θεού, τον συνδυασμό και τις παραλλαγές γραμμάτων
                   κτλ. και  τον μαγικό, που έχει να κάνει με την μετατροπή και την επιρροή στη ροής της
                   φύσης  με  τη  χρήση  των  διαφόρων  ονομάτων  του  Θεού,  την  απαγγελία  ξορκιών,
                   φυλαχτών,  μαγικών  σφραγίδων,  καθώς  και  άλλων  διαφόρων  μυστικιστικών
                   ασκήσεων. Τα κείμενά της συλλέχθηκαν μεταξύ 5ου και 13ου αιώνα στην Ισπανία ως
                   ιδιαίτερη  εσωτερική  διδασκαλία,  και  στη  συνέχεια  διαδόθηκε.  Το  βασικό  έργο  της
                   Καμπαλά,  είναι  το    Ζωχὰρ  (Βίβλος  Λαμπρότητας).  Κεντρική  διδασκαλία    είναι  η
                   θεωρία περὶ 10 «σεφιρότ», που υπάρχουν ανάμεσα στὸ Θεὸ και στα δημιουργήματά
                   του,  των  10  περιοχών,  στις  οποίες  η  Θεία  απόρροια  εκτείνει  τον  εαυτό  της.
                   Ἀρχιεπισκόπου Τιράνων κ.Ἀναστασίου Γιαννουλάτου"Μυστικισμός"
                   http://www.egolpion.com/mustikismos.el.aspx
                   46 Με το όνομα “Γνωστικισμός” χαρακτηρίζεται ένας μεγάλος αριθμός θρησκευτικών
                   συστημάτων τα οποία επιδιώκουν μέσω της Γνώσεως ορισμένων  αποκαλυφθεισών
                   αληθειών να λυτρώσουν τον άνθρωπο. Βλ.Επιφανίου Κύπρου, Πανάριον,  PG 41, 513C.
                   Η έννοια της Γνώσης είναι κοινή σε όλα τα γνωστικά συστήματα και είναι αυτό το
                   στοιχείο, το οποίο ώθησε τόσο τους αρχαίους, όσο και τους σύγχρονους συγγραφείς
                   να ονομάσουν την κίνηση αυτή  «Γνωστικισμό», ή αλλιώς «Γνώση» και τούς πιστούς
                   αυτής  της  κίνησης  «Γνωστικούς».  Ο  όρος  «Γνώση»  δηλώνει  ότι  οι  Γνωστικοί
                   γνωρίζουν κάτι το οποίο αγνοείται από τούς κοινούς ανθρώπους. Ο Γνωστικός δέν
                   γνωρίζει  κάποιο  μυστήριο  επειδή  το  διδάχθηκε  από  κάποιον,  αλλά  επειδή  του
                   αποκαλύφθηκε. Βλ. Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή, «Η χρήση της Αγίας Γραφής εναντίον
                   των αιρέσεων από τον Άγιο Επιφάνιο Κύπρου»,(διδακτορική διατριβή) Θεσσαλονίκη
                   1998,σελ.68εξ.,    W    Foerster,  Gnosis,  Oxford,   σελ. 9,  J.  Godwin,  Μυστηριακές
                   θρησκείες  του  αρχαίου  κόσμου,  μτφ.Π.  Χιωτέλλη,  Αθήνα  1996,σελ.87-92.  Στα
                   γνωστικά  συστήματα  υπάρχει  κάποιο  είδος  φιλοσοφικού  δυαλισμού,  ο  οποίος
                   απορρίπτει και καταδικάζει τον υλικό κόσμο. Μέσα στον υλικό κόσμο συντελείται ένα
                   αιώνιο  δράμα.  Το  θείο  στοιχείο  του  ανθρώπου,  ο    πραγματικός  άνθρωπος  έχει
                   εγκλωβιστεί  μέσα  στο  υλικό  σώμα.  Ο  σκοπός  της  ανθρώπινης    ύπαρξης  είναι  να
                   συνειδητοποιήσει ο άνθρωπος το θείο στοιχείο,  το οποίο είναι εγκλωβισμένο μέσα στο
                   υλικό του σώμα. Ο άνθρωπος όμως δεν γνωρίζει τον τρόπο εξόδου από τον υλικό κόσμο
                   και την είσοδό του στον κόσμο του πνεύματος και του φωτός. Η μυστική αυτή Γνώση
                   δίνεται στον Γνωστικό από τον Σωτήρα ο οποίος είναι ο Ιησούς  Χριστός. Το γεγονός
                   της ιστορικής παρουσίας του Ιησού, όπως και το πάθος Του,  παραγνωρίζονται στο
                   Γνωστικισμό και προβάλλεται υπερβολικά η Γνώση την οποία παρείχε δήθεν στους
                   Γνωστικούς  ο Ιησούς. Το γεγονός της μετάδοσης αυτής της μυστικής Γνώσης αποτελεί
                   τη σωτηρία που έδωσε ο Θεός στον κόσμο. Σύμφωνα με τους Γνωστικούς η  ενσάρκωση
                   του Υιού του Θεού  δεν είναι τίποτα άλλο παρά είτε η  εγκατοίκηση του Θεού αυτού
                   στον  άνθρωπο  Ιησού  σύμφωνα  με  το  γνωστικό  υιοθετισμό  είτε  η  φαινομενική

                                                           11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17