Page 5 - oikonomou-fysiekklisias
P. 5

αποτελεί  και  το  βασικό  γνώρισμά  της,  διότι  καθώς  είναι  σώμα  Χριστού

                                                                                                 20
                   περιέχοντας τα πάντα, κατά συνέπεια και η φύση της είναι καθολική . Η
                   καθολικότητα  αυτή,  ως  οικουμενική  έκταση  της  Εκκλησίας,  αλλά  και  η

                                                                                    21
                   διαχρονικότητά       της    θεμελιώνονται        στον     Χριστό ,     ο    οποίος
                                      22
                   ανακεφαλαιώνει  εν Εαυτώ τα πάντα και μένει εις τον αιώνα.
                          Η  εν  Χριστώ  ζωή  ενός  εκάστου  και  η  διαρκής  μετοχή  στο  Χριστό

                   πραγματοποιείται δια των ιερών μυστηρίων . Ο πιστός ενώνεται μαζί Του
                                                                    23
                   δια  της  ενεργού  μετοχής  του  στα  μυστήρια,  που  τελούνται  εν Πνεύματι

                   Αγίω  και  πρωτίστως  δια  της  Θείας  Ευχαριστίας .  Αυτό  το  γεγονός
                                                                              24

                   19 Περισσότερα για την καθολικότητα, ως ιδιότητα της Εκκλησίας βλ. Αλφέγιεφ, 2014, σ.
                   196; Θεοδώρου, 1998, σσ. 136-137; Συμεών Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης τα άπαντα, 2001,
                   σ.  420.  Αξιοσημείωτο  είναι  ότι  ο  όρος  «καθολικός»  όπως  χρησιμοποιήθηκε  αυθεντικά
                   προκειμένου  να  προσδιορίσει  την  Εκκλησία  (ήδη  από  πολύ  νωρίς,  από  τις  πρώτες
                   δεκαετίες  του  δευτέρου  αιώνος)  ήταν  ένας  προσδιορισμός  ποιοτικός  και όχι  ποσοτικός.
                   Αποκαλώντας την «καθολική», οι χριστιανοί προσδιόριζαν το πως η Εκκλησία είναι και
                   όχι από το πόσους απετελείτο. Κατά τον π. Θωμά Χόπκο «αυτό το πώς έχει να κάνει με
                   την πληρότητα και την τελειότητά Της, καθώς και με την ιδιότητά Της να ανοίγεται προς
                   όλους,  αγκαλιάζοντας  τα  πάντα  και  χωρίς  ουσιωδώς  να  της  λείπει  τίποτα»  βλ.  Χόπκο
                   (Ιερ.), 2017, σσ. 146-147.
                   20 Βλ. Τσίγκου, 2017, σσ. 358-359. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο αείμνηστος καθηγητής
                   Κωνσταντίνος Σκουτέρης, «ο άγιος Ιγνάτιος Αντιοχείας χρησιμοποίησε πρώτος τον όρο
                   «καθολική», προκειμένου να αναφερθεί στο σύνολο της Εκκλησίας, αλλά συγχρόνως και
                   στην εσωτερική της ολότητα και και στην ακεραιότητά της.», βλ. Σκουτέρη Κ. Β., 1998, σ.
                   190.
                   21 Σκουτέρη Κ. Β., 1998, σ. 190.
                   22 Όπως   χαρακτηριστικά   επισημαίνει   ο   καθηγητής   Κωνσταντίνος    Σκουτέρης,
                   παρουσιάζοντας  συστηματικά  την  θεολογία  του  Ειρηναίου,  επισκόπου Λυώνος,  τονίζει
                   ότι:  «Το  ανακεφαλαιωτικό  έργο  της  Εκκλησίας  έγκειται  στο  ότι  επανασυνδέει  τον
                   άνθρωπο  με  τον  Θεό,  κι  αυτό  γίνεται  εν  Χριστώ…Η  αποστολή  και  η  κλήση  της
                   Εκκλησίας  είναι  ακριβώς  αυτή,  να  συνεχίζει  στην  ιστορία  την  ανακεφαλαίωση,  τη
                   σύνδεση  δηλαδή  του  κάθε  πιστού  με  την  κεφαλή  που  είναι  ο  Χριστός…Το
                   ανακεφαλαιωτικό  της  έργο  συντελείται,  σ’  ολόκληρη  την ιστορική  της  διαδρομή,  με  τη
                   χάρη του Αγίου Πνεύματος.», βλ. Σκουτέρη Κ. Β., 1998, σσ. 385-388.
                   23 Για  την  «Εκκλησία  ως  μετοχή  Θεού  και  τα  μυστήριά  της»  κατά  τον  άγιο  Ειρηναίο,
                   επίσκοπο Λυώνος, βλ. Σκουτέρη Κ. Β., 1998, σσ. 383-392.
                   24 (Μαυρόπουλου, 2017, σσ. 255-256). Είναι αδύνατον να υπάρξει Εκκλησία χωρίς τη Θεία
                   Ευχαριστία  και  Ευχαριστία  εκτός  της  Εκκλησίας.  Δι’ αυτής  της  αλληλένδετης  σχέσεως
                   αποκαλύπτεται  ο  εκκλησιολογικός  χαρακτήρας  της  Ευχαριστίας  και  ο  ευχαριστιακός
                   χαρακτήρας της Εκκλησίας., βλ. Α. Αντωνόπουλου, & Γ. Ν. Φίλια, «Εκκλησία»,  Μεγάλη
                   Ορθόδοξη Χριστιανική Εγκυκλοπαίδεια, Στρατηγικές Εκδόσεις Ε.Π.Ε., τ. 6, Αθήνα , 2012, σ.
                   493.

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10