Page 6 - oikonomou-fysiekklisias
P. 6

καταδεικνύει  ότι  η  φύση  και  ολόκληρη  η  δομή  της  Εκκλησίας  είναι

                                25
                   μυστηριακή ,  μιας  και  η  εκκλησιαστική  κοινότητα  ζεί,  λειτουργεί,
                   ευαγγελίζεται και γνωστοποιεί την ενότητά της δια των μυστηρίων της .
                                                                                                    26
                   Δι’  αυτών βιώνει κάποιος ότι είναι ενεργό μέλος της και η οικείωση του

                                                                                                     27
                   σωτηριώδους έργου του Χριστού, η χριστοποίηση και εν τέλει η σωτηρία
                   πραγματώνονται απ’ όλους κι από τον κάθε ένα δια της μετοχής του στα

                                                             28
                   ζωοποιά μυστήρια της Εκκλησίας Του .
                          Ωστόσο, αξίζει να τονισθεί ότι η επενέργεια των ιερών μυστηρίων

                                                                                             29
                   δεν  αποτελεί  μια  μηχανική,  μαγική  ή  μυστικιστική  διαδικασία ,  αλλά
                   είναι  απόρροια  της  ανθρωπίνης  συνεργείας,  όπου  η  χάρις  του  Θεού
                                                                                                     30
                                                                            31
                   ενεργεί κατά το βαθμό δεκτικότητος ενός εκάστου , όχι απλώς και μόνον
                   δια της προσωπικής παρουσίας, αλλά δια της ελευθέρας βουλήσεως, της

                   συνειδητής  ενεργούς  μετοχής  και  βιώσεως  της  αληθείας  και  της  «κατ’









                   25  Περισσότερα για την Εκκλησία ως σημαινομένη εν τοις μυσηρίοις βλ. Τσίγκου, 2017, σσ.
                   416-423.
                   26   Κλασική  είναι  η  διατύπωση  του  Νικολάου  Καβάσιλα,  σύμφωνα  με  την  οποία  η
                   Εκκλησία  φανερώνεται,  σηματοδοτείται  και  εκφράζει  την  πραγματική  ταυτότητά  της
                   στα  ιερά  μυστήρια.  Χαρακτηριστικά  αναφέρει  ότι:  «ἩἘκκλησίαὡςσῶμαΧριστοῦ
                   σημαίνεται  ἐντοῖςμυστηρίοις  καὶδιὰτῶν  μυστηρίων  σῶμαοὖσαΧριστοῦ  καὶμὲληἐκ
                   μέρους»,  Καβάσιλα Νικολάου,Ἐρμηνεία  τῆς  θείας  λειτουργίας,S.  Salaville.  SC 4bis,  37-38
                   (PG 150, 452 CD).
                   27 Κατά τον Καθηγητή της Δογματικής Νικόλαο Ξεξάκη «η όλη ζωή της Εκκλησίας, της
                   οποίας βασική αποστολή είναι η σωτηρία του ανθρώπου, διέπεται και ρυθμίζεται από τη
                   χάρη και ευλογία του Τριαδικού Θεού, δηλαδή από τις τρείς θείες υποστάσεις, λόγω της
                   ομοουσιότητάς τους…Τούτο δηλώνει και η εκφώνηση με την οποία αρχίζει η Ορθόδοξη
                   Λειτουργία:  ‘’ευλογημένη  η  βασιλεία  του  Πατρός,  και  του  Υιού  και  του  Αγίου
                   Πνεύματος» βλ. Ξεξάκη, Ορθόδοξη Δογματική Θεολογία, 2012, σ. 275.
                   28 Τσίγκου, 2017, σσ. 365-367.
                   29 Βλ.  Ματσούκα  Ν.  Α.,  Δογματική  και  Συμβολική  Θεολογία  Β'  Έκθεση  της  ορθόδοξης
                   πίστης σε αντιπαράθεση με τη δυτική χριστιανοσύνη, 2016, σσ. 465-466, 468.
                   30 Θεία  Χάρις,  θεία  Δωρεά  και  θείο  Χάρισμα  ονομάζεται  η  παρουσία  του  Θεού,  βλ.
                   Μαυρόπουλου, 2017, σ. 278.
                   31   Η  μία  θεία  ενέργεια  πληθύνεται  ενικώς  και  μερίζεται  αμερίστως.  Βλ.  Μπούλοβιτς
                   (Ιερομ), 1983, σσ. 124-139, 469.

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11