Page 7 - Ιατρικά
P. 7

www.pemptousia.gr                                      Tεύχος 03 / Ιατρικά / 1 Φεβρουαρίου 2012



        Νοσήματα και αερο-                                    Επιπτώσεις  της  χαμηλής  βαρομετρικής  πίεσης  στον
                                                              οργανισμό
        πορικά ταξίδια                                                Τα  περισσότερα  επιβατικά  αεροσκάφη  πετούν

                                                              σε ύψος 12.192 μ. ή 40.000 πόδια. Στις καλύτερες πε-
        Πετώντας με ασφάλεια                                  ριπτώσεις, στο ύψος αυτό επιτυγχάνεται με συμπίεση
                                                              του αέρα εντός της καμπίνας βαρομετρική Πίεση (Β.Π.)1
                                                              που αντιστοιχεί σε ύψος 1.829-2.438μ. (6.000-8.000 πό-
                                                              δια), δηλ. 564 έως 609 mm Hg. Η μικρότερη επιτρεπό-
        Ευαγγελία Κοντάκη
        Πνευμονολόγος - Εντατικολόγος                         μενη βαρομετρική πίεση για όλες τις πτήσεις είναι 564
                                                              mm Hg.

        Οι  μετακινήσεις  με  το  αεροπλάνο  είναι  ομολογου-         Σε αυτή την τιμή της Β.Π. η μερική πίεση του
        μένως οι πιο γρήγορες και οι πιο ασφαλείς. Όμως       οξυγόνου στον εισπνεόμενο αέρα (PiO2) είναι 108 mm
        επιτρέπεται σε ανθρώπους με σοβαρά προβλήματα         Hg,  η  μερική  πίεση  του  οξυγόνου  στις  κυψελίδες  του
        υγείας να χρησιμοποιήσουν αυτό το μέσο μεταφοράς;     πνεύμονος  (PAO2)  είναι  69  mm  Hg,  και,  εφόσον  οι
        Το παρακάτω άρθρο μας ενημερώνει για τις προϋ-        πνεύμονες  είναι  φυσιολογικοί,  η  μερική  πίεση  του  Ο2
        ποθέσεις κάτω από τις οποίες μπορούν να ταξιδέ-       στο αρτηριακό αίμα (PαΟ2) είναι 60 mm Hg, ίση με την
        ψουν άτομα με σοβαρές παθήσεις.                       τιμή που θα είχε κάποιος, εάν στο επίπεδο της θαλάσ-
                                                              σης (υψόμετρο 0, Β.Π.=760 mm Hg) ανέπνεε αέρα πε-
                                                              ριεκτικότητος σε Ο2 15% αντί της κανονικής, που είναι
                                                              21%. Eάν συμβεί αποσυμπίεση της καμπίνας, η Β.Π. θα
                                                              πέσει δραματικά και η τιμή Ο2 του αίματος θα μειωθεί
                                                              σε επίπεδα ασύμβατα με την ζωή (Πίνακας 1), γι’ αυτό
                                                              και αυτόματα θα πέσουν μάσκες Ο2, κάτι για το οποίο
                                                              ενημερώνονται όλοι οι επιβάτες, κατά την επίδειξη των
                                                              μέσων ασφαλείας του αεροσκάφους πριν από την απο-
                                                              γείωσή του. Φυσιολογικές συνέπειες της ελάττωσης του
                                                              Ο2 του αίματος είναι οι εξής: υπεραερισμός (πιο βαθιές
                                                              και γρήγορες αναπνοές) με στόχο την βελτίωση του Ο2,
                                                              ταχυκαρδία, αύξηση της καρδιακής παροχής και του έρ-
                                                              γου της καρδιάς, ώστε να εξασφαλισθεί ικανοποιητική
                                                              παροχή Ο2 στους ιστούς, που εξαρτάται επίσης και από
                                                              την αιμοσφαιρίνη (Hb) του αίματος.


               Το όνειρο του ανθρώπου να πετάξει ψηλά στους
        αιθέρες, ενδόμυχη επιθυμία για την προπτωτική του κα-
        τάσταση, ξεκινάει από τότε που άρχισε η ύπαρξή του.
        Στους αρχαίους χρόνους εκφράζεται σε μια σειρά από
        μύθους.  Στην  περίοδο  της  αναγέννησης,  ιδιοφυΐες  σαν
        τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι ξεκινούν τον σχεδιασμό των
        πρώτων πτητικών μηχανών. Στον 20ο αιώνα το όνειρο
        γίνεται πραγματικότητα. Πραγματικότητα, στην οποία
        οι άνθρωποι δια του αέρος μετακινούνται πλέον μαζι-
        κά. Άνθρωποι πάσης ηλικίας, αλλά και ποικίλης φυσικής
        κατάστασης  χρησιμοποιούν  το  αεροπλάνο  ολοένα  και
        συχνότερα για να ταξιδέψουν. Ωστόσο, παρά το γεγο-
        νός ότι το αεροπλάνο παραμένει το ασφαλέστερο μέσο
        μεταφοράς, για συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων ενέχει
        κάποιο κίνδυνο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπό προ-  Ανθρωποι πάσης ηλικίας, αλλά και ποικίλης φυσικής κατάστασης χρη-
        ϋποθέσεις.                                            σιμοποιούν το αεροπλάνο ολοένα και συχνότερα για να ταξιδέψουν.

               Τι είναι, όμως, αυτό που διαφοροποιεί το αε-
        ροπλάνο  από  τα  υπόλοιπα  μέσα  μεταφοράς;  Eίναι  η        Eπιπλέον, η χαμηλή σχετικά Β.Π. έχει ως συνέ-
        βαρομετρική πίεση, που είναι αρκετά χαμηλότερη από    πεια αύξηση του όγκου του αέρα που υπάρχει φυσιο-
        ο,τι στην επιφάνεια της θαλάσσης. ∏ απάντηση μπορεί   λογικά  στις  διάφορες  κοιλότητες  του  σώματος,  όπως:
        να είναι μονολεκτική αλλά οι φυσιολογικές επιπτώσεις   στους παραρρίνιους κόλπους του προσώπου, στις κοι-
        της είναι αρκετές και αυτές θα αναλύσουμε εν συντομία   λότητες του αυτιού, σε παθολογικές κοιλότητες(τσέπες)
        στην συνέχεια.                                        αέρος στον πνεύμονα, τις λεγόμενες «μπούλες» (bullae),
        Νοσήματα και αεροπορικά ταξίδια. Πετώντας με ασφάλεια                                              Σελίδα  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12