Page 10 - lemontzis-karpoforia
P. 10

Η καθαρότητα της καρδιάς, το κύριο ζητούμενο της ασκήσεως, δεν

                   είναι  απλώς  ένα  ηθικό  γεγονός  που  προκύπτει  ως  αποτέλεσμα  της

                   ανθρώπινης  αγωνιστικότητας  και  ασκητικής  δραστηριότητας,  αλλά

                   αποτελεί  καρπό  της  Χάρης  του  αγίου  Πνεύματος.  Η  θεία  χάρη  δεν

                   αποτελεί  οφειλή,  αμοιβή  ή  αντίδοση,  αλλά  δωρεά  της  θείας  αγάπης,  η

                   οποία  προσφέρεται προς όλους ανεξαιρέτως και χωρίς εξαναγκασμό.  Η

                   Θεία  Χάρη  εκχύνει  στην  καρδιά  τού  ανθρώπου  την  αγάπη,


                   επαναφέροντας  την  αίσθηση  του  αγαθού  αλλά  και  τη  δυνατότητα
                   διάπραξής του. «Η Χάρη όταν πέσει στην ψυχή, σ’ εκείνον που πεινά για το


                   Χριστό,  γίνεται  τροφή·  στον  διψασμένο,  γλυκύτατο  νερό·  σ’  εκείνον  που

                   κρυώνει,  ένδυμα·  και  στον  κοπιάζοντα,  ανάπαυση·  σ’  εκείνον  που

                   προσεύχεται πληροφορία· και σ’ εκείνον που πενθεί γίνεται παρηγοριά».


                          Με τη χάρη του μυστηρίου ο βαπτισμένος ελευθερώνεται πλήρως

                   από  τη  δουλεία  της  αμαρτίας.  Έχει  πια  δυνατότητα  να  πει  «όχι»  στον

                   πειρασμό και «ναι» στην πρόσκληση του Θεού για σωτηρία. Ο ασκητικός

                   αγώνας  και  κόπος  δεν  είναι  τίποτα  άλλο  παρά  η  φανέρωση  της  Θείας

                   Χάρης  που  μας  δόθηκε  κατά  το  Βάπτισμα. «Η  Χάρη  δόθηκε  μυστικά  σε

                   όσους βαπτίσθηκαν στο όνομα του Χριστού, ενεργεί όμως σ’ αυτούς ανάλογα

                   με την εργασία των εντολών. Και κρυφά η χάρη δεν παύει να μας βοηθεί,

                   από εμάς όμως εξαρτάται να πράττομε το αγαθό κατά δύναμη», αναφέρει ο

                   άγιος  Μάρκος  ο  Ασκητής.  Η  ενεργοποίηση  του  αυτεξουσίου  του  πιστού

                   δεν κατευθύνεται στην κατάκτηση της Θείας Χάρης αλλά στη διατήρησή

                   της.  Η  πνευματική  ζωή,  αν  και  δεν  γεννιέται  από  τον  άνθρωπο,

                   χρειάζεται  τη  συγκατάθεση  του  ανθρώπου  για  να  καρποφορήσει.  Η

                   προσπάθεια  του  ανθρώπου  με  την  άσκηση  είναι  προϋπόθεση  για  την

                   θέωση·  ωστόσο  η  ίδια  η  θέωση  είναι  κατεξοχήν  έργο  του  αγίου


                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15