Page 7 - lemontzis-karpoforia
P. 7
ανάγνωση Γραφών, όταν δεν κατορθώσουμε την αγάπη προς το Θεό και τον
πλησίον», αναφέρει ο Άγιος Κασσιανός ο Ρωμαίος. Ο σκοπός του
ανθρώπου δεν είναι να γίνει απλώς ηθικά καλύτερος, σύμφωνα με τα
κοσμικά δεδομένα, αλλά η θέωση, η ένωση δηλαδή με τον Θεό, ώστε ο
άνθρωπος, μετέχοντας στην άκτιστη ενέργεια του Θεού, να γίνει «κατά
χάριν», αυτό που ο Θεός είναι από την φύση του. «Δεν πρόκειται για μια
ηθική βελτίωση του ανθρώπου, αλλά για την εν Χριστώ ανα –δημιουργία,
ανά – πλαση ανθρώπου και κοινωνίας μέσα από την υπαρκτική και
υπαρξιακή σχέση με το Χριστό, ο Οποίος είναι η ένσαρκη φανέρωση του
Θεού στην ιστορία», όπως λέγει ο π. Γεώργιος Μεταλληνός στο έργο
του «Η ορθοδοξία ως θεραπεία». Άλλωστε, σύμφωνα με τον π. Ι.
Ρωμανίδη «... δια τους Πατέρας δεν διαχωρίζονται οι άνθρωποι εις ηθικούς
και ανηθίκους ή εις καλούς και κακούς βάσει ηθικών κανόνων. Ο
διαχωρισμός αυτός είναι επιφανειακός. Εις το βάθος διακρίνεται η
ανθρωπότης εις ψυχικά αρρώστους, εις θεραπευομένους και εις
θεραπευμένους. Όλοι όσοι δεν είναι εις την κατάστασιν του φωτισμού είναι
ψυχικά άρρωστοι... Δεν είναι μόνον η καλή θέλησις, η καλή απόφασις, η
ηθική πράξις και η αφοσίωσις εις την Ορθόδοξον Παράδοσιν που κάμει τον
Ορθόδοξον, αλλά η κάθαρσις, ο φωτισμός και η θέωσις. Τα στάδια αυτά
θεραπείας είναι ο σκοπός της μυστηριακής ζωής της Εκκλησίας, όπως
μαρτυρούν τα λειτουργικά κείμενα». Ο ορθόδοξος ασκητής δεν είναι αυτός
που αυτοκυριαρχείται, αυτός που επιλέγει απλώς να κάνει μια καλή
πράξη αλλά ο θεραπευμένος σε όλα τα επίπεδα της υπάρξεως.
Πνευματικός άνθρωπος είναι ο άνθρωπος που μετέχει στη χάρη του Θεού,
που είναι κοινωνός της θείας ζωής.
6