Page 9 - lemontzis-karpoforia
P. 9
την ακρασία άνοιξε τον δρόμο της αποστασίας και της απομάκρυνσης
από το Θεό, ο Χριστός άρχισε το επίγειο έργο Του με την νηστεία και με
αυτή πολέμησε και νίκησε τον πρόξενο των παθών, το διάβολο (Α.
Κεσελόπουλου, "Πάθη και Αρετές", σελ. 147). Η κάθαρση και η
απελευθέρωση από τα πάθη, ως αρνητική πλευρά της κατά Χριστόν ζωής
του ανθρώπου, και η τήρηση των θείων εντολών ως η θετική πλευρά της,
αποτελούν τις δύο φάσεις της άσκησης (Γ. Μαντζαρίδη, «Ορθόδοξη
πνευματική ζωή» σελ. 19).
Για τους Πατέρες η κάθαρση είναι καρπός σταδιακής και
προοδευτικής μετάνοιας. Είναι ο θάνατος του «παλαιού ανθρώπου» και η
ανάσταση του «καινού». Είναι ακόμη η απελευθέρωσή του από τη φθορά
και την αμαρτία. Ο μεταπτωτικός άνθρωπος που βιώνει τον διαλεκτικό
αγώνα μεταξύ παλαιού και νέου ανθρώπου χρειάζεται απαραιτήτως τη
χάρη του Θεού για να πετύχει τη σωτηρία του, αφού η απελευθέρωσή του
από τα δεσμά της αμαρτίας είναι αδύνατο να έρθει με τις δικές του
δυνάμεις διότι η πνευματική ζωή δεν πηγάζει από τον άνθρωπο. Η
πνευματική ζωή πηγάζει από το Θεό, προσφέρεται με τη χάρη του που
φανερώθηκε εν Χριστώ και εκδηλώνεται ως καρπός του αγίου Πνεύματος.
Δεν αποτελεί καρπό των διανοητικών ή ηθικών αρετών ούτε
καλλιεργείται με συναισθηματισμούς και υπολογισμούς. Η πνευματική
ζωή πηγάζει από το Θεό και εκδηλώνεται ως καρπός του Αγίου
Πνεύματος. Αναφέρει ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής:
«Μη ζητάς την τελειότητα αυτού του νόμου σε ανθρώπινες αρετές,
γιατί τέλειος σ' αυτές δεν υπάρχει. Η τελειότητά του είναι κρυμμένη στο
Σταυρό του Χριστού».
8