Page 9 - lemontzis-karpoforia
P. 9

την  ακρασία  άνοιξε  τον  δρόμο  της  αποστασίας  και  της  απομάκρυνσης

                   από το Θεό, ο Χριστός άρχισε το επίγειο έργο Του με την νηστεία και με

                   αυτή  πολέμησε  και  νίκησε  τον  πρόξενο  των  παθών,  το  διάβολο  (Α.

                   Κεσελόπουλου,  "Πάθη  και  Αρετές",  σελ.  147). Η  κάθαρση  και  η

                   απελευθέρωση από τα πάθη, ως αρνητική πλευρά της κατά Χριστόν ζωής

                   του ανθρώπου, και η τήρηση των θείων εντολών ως η θετική πλευρά της,

                   αποτελούν  τις  δύο  φάσεις  της  άσκησης (Γ.  Μαντζαρίδη,  «Ορθόδοξη


                   πνευματική ζωή» σελ. 19).


                          Για  τους  Πατέρες  η  κάθαρση  είναι  καρπός  σταδιακής  και
                   προοδευτικής μετάνοιας. Είναι ο θάνατος του «παλαιού ανθρώπου» και η


                   ανάσταση του «καινού». Είναι ακόμη η απελευθέρωσή του από τη φθορά

                   και  την  αμαρτία.  Ο  μεταπτωτικός  άνθρωπος  που  βιώνει  τον  διαλεκτικό

                   αγώνα  μεταξύ  παλαιού  και  νέου  ανθρώπου  χρειάζεται  απαραιτήτως  τη

                   χάρη του Θεού για να πετύχει τη σωτηρία του, αφού η απελευθέρωσή του

                   από  τα  δεσμά  της  αμαρτίας  είναι  αδύνατο  να  έρθει  με  τις  δικές  του

                   δυνάμεις  διότι  η  πνευματική  ζωή  δεν  πηγάζει  από  τον  άνθρωπο.  Η

                   πνευματική  ζωή  πηγάζει  από  το  Θεό,  προσφέρεται  με  τη  χάρη  του  που

                   φανερώθηκε εν Χριστώ και εκδηλώνεται ως καρπός του αγίου Πνεύματος.

                   Δεν  αποτελεί  καρπό  των  διανοητικών  ή  ηθικών  αρετών  ούτε

                   καλλιεργείται  με  συναισθηματισμούς  και  υπολογισμούς.  Η  πνευματική

                   ζωή  πηγάζει  από  το  Θεό  και  εκδηλώνεται  ως  καρπός  του  Αγίου

                   Πνεύματος. Αναφέρει ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής:


                          «Μη ζητάς την τελειότητα αυτού του νόμου σε ανθρώπινες αρετές,

                   γιατί τέλειος σ' αυτές δεν υπάρχει. Η τελειότητά του είναι κρυμμένη στο

                   Σταυρό του Χριστού».




                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14